fbpx

Blog

Groei maximaal als ondernemer én als bedrijf

IMG_7849

Succesvolle directeuren in het familiebedrijf weten als geen ander dat je een teamspeler moet zijn om een succesvol team te bouwen en goed te kunnen aansturen.

Simpelweg omdat je het bedrijf niet in je eentje kunt uitbouwen. Je hebt een ijzersterk team nodig om de uitdagingen waar je voor staat als ondernemer, aan te gaan en samen te winnen. Om zo’n team te creëren moet je weten van je medewerkers wat hen drijft, wat hun ambities zijn en wat zij belangrijk vinden, want dan weet je ook precies hoe je hen kunt motiveren.  

Goed contact met je medewerkers is van essentieel belang om succesvol te zijn als directeur. Het contact kun je positief beïnvloeden door jouw communicatiestijl af te stellen op de ander zodat je een klik krijgt.  Een klik zorgt voor vertrouwen en veiligheid. In zo’n omgeving voelen medewerkers zich ook gehoord en gezien. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze medewerkers daadwerkelijk productiever, actiever en creatiever zijn.

Hoe stem je jouw communicatiestijl dan af op de ander?
Inzicht in jezelf en in de anderis de eerste stap naar verandering. DISC is hiervoor een super goede tool die je hierin kan helpen. Iedereen heeft een unieke stijl van talenten, karaktereigenschappen en communicatiestijl. Wanneer jij medewerkers aanspreekt in hun persoonlijke DISC communicatiestijl, haal je het beste in hen naar boven en bereik je het meest resultaat. Gewoonweg omdat we ons meer gezien en begrepen voelen als we worden aan gesproken in onze eigen stijl.
Worden we daarentegen in een andere stijl aangesproken dan ontstaat er vaak snel miscommunicatie en komt de boodschap niet over.

‘Als jij geeft wat de ander nodig heeft, dan krijg jij wat je wilt’

DISC geeft inzicht in de communicatiestijl en gedragsstijl. We hebben allemaal een verschillende combinatie van stijlen: Dominant, Interactief, Stabiel en Consciëntieus. Aan de hand van 27 online vragen komt je voorkeursstijl naar voren.

Hoe steken de communicatiestijlen in hoofdlijnen in elkaar ?

Leidinggeven aan medewerkers met een hoge D (dominantie):
Een medewerker met een voorkeursstijl Dominant, wil graag aangesproken worden op het resultaat dat hij bereikt heeft. Deze medewerker krijgt energie van het stellen van doelen. Van nature is een D wat ongeduldiger, dus kom in jouw communicatie snel tot de kern. Je kunt confronterend zijn bij een D, maar laat een keuze.
Voor deze medewerker is het van belang om de WAT te benoemen. WAT willen jullie ondernemen? WAT is het gewenste resultaat? Geef kaders met daarin vrijheid. De kaders zijn belangrijk anders kan een D nog wel eens te veel vrijheid nemen. Onbewust heeft een D altijd de angst om de controle te verliezen.

Valkuil van D:
Een valkuil van de D kan zijn dat deze persoon heel snel is en daarbij het team vergeet. Een D kan in geval van een stressvolle situatie bot en ontactisch worden. En soms te snel beslissingen nemen zonder na te denken over de gevolgen.

Leidinggeven aan medewerkers met een hoge I (interactief) :
Een persoon met een hoge I in zijn profiel is extravert en gericht op de mensen om hem heen. Ze vinden het leuk om de omgeving te beïnvloeden en mensen mee te nemen in hun plannen. Geef hen erkenning maar zorg ook voor structuur in de gesprekken. Anders kan het gesprek zo maar alle kanten uitgaan. Een I houdt niet zo van details, het kost energie om daarnaar te luisteren.
Je kunt een I motiveren door erkenning te geven voor de bijdrage.
Voor deze medewerkers is het van groot belang om te weten met WIE zij werken of moeten handelen.

Valkuil I Profiel
Een aandachtspunt voor een medewerker met een hoge I;
Een hoge I kan nog wel eens alle aandacht naar zichzelf trekken en daardoor weinig ruimte geven aan mensen die niet zo extravert zijn. Bij teveel enthousiasme kan de I structuur verliezen en soms naïef worden. Daarnaast is iemand met een hoge I nogal eens chaotisch, roept van alles maar maakt zaken niet af.

Leidinggeven aan medewerkers met een hoge S (Stabiel) :
Een medewerker met een voorkeur voor S, is vaak een harde en soms stille medewerker. Werkt graag gestructureerd op de achtergrond mee. Deze medewerker is in het algemeen wat meer gevoelig voor kritiek en vat dit persoonlijk op. Val bij deze medewerker dus niet meteen met de deur in huis. Dit kan er voor zorgen dat iemand dichtklapt. De manier waarop je de boodschap brengt is bepalend voor het resultaat. Harmonie en samenwerken zijn vaak belangrijke waarden voor deze persoon. Luisteren en de juiste vragen stellen zijn belangrijke vaardigheden om in te zetten bij aansturing van iemand met een groen profiel, omdat deze medewerker niet snel het achterste van zijn tong laat zien.

Deze medewerker heeft vaak behoefte aan een stap-voor-stap benadering. Hij wil graag antwoord op de HOE-vraag. Hoe moet hij iets aanpakken?

Valkuil S Profiel
Deze medewerker zal niet snel uiten en gaat conflicten het liefst uit de weg. Zal ook eerder op de achtergrond treden en anderen meer ruimte geven. Hier kun je als leidinggevende vaak goed coachen op het meer innemen van een plek in het team.

Leidinggeven aan medewerkers met een hoge C (Consciëntieus)
Iemand met een hoge C in zijn profiel is wat meer rationeel gericht. Denkt veel na en verzamelt gegevens en feiten. Hij wil graag onderbouwing voor de zaken die hij moet doen of waar hij mee bezig is. Dit is ook belangrijk in de aansturing, houdt structuur en geef aan WAAROM zaken moeten gebeuren. Doordat een C vaak een echte denker is, heeft hij ook wat meer tijd nodig om ergens antwoord op te geven. Ze reageren vaak secundair of kunnen terugkomen op reeds gemaakte beslissingen.

Valkuil C Profiel
Iemand met een hoge C kan teveel in de denkmodus schieten en teveel op details gaan focussen waardoor besluiten kunnen worden uitgesteld. Als leidinggevende kun je deze persoon helpen door je op de hoofdlijnen te richten en daarin de juiste vragen te stellen.
Bij een conflict zal een medewerker met een hoge C passief agressief kunnen reageren, met andere woorden, stil worden. Je kunt deze persoon coachen zich meer uit te spreken, gevoelens te laten benoemen en de conflictvaardigheden aan te leren. Begeleid deze persoon concreet en to-the-point.

Wil jij meer weten over hoe je jouw team op een hoger niveau kan tillen, door inzet van DISC? En ontdekken wat inzicht in communicatiestijlen concreet voor jullie organisatie kan betekenen?

Onze gespecialiseerde teamtrainers zijn in staat om het beste uit jouw team naar voren te halen waardoor de productiviteit stijgt, de onderlinge samenwerking verbetert én er een betere werksfeer ontstaat. Lees meer over onze Teamtrainingen.

1
Hoi, heb je vragen? Ik hoor het graag. Met vriendelijke groet, Carola
Powered by