Jos Kamp

“De kwaliteit van je communicatie, bepaalt de kwaliteit van je leven”

Directeuren Jos Kamp Assurantiën

Jos Kamp

Hoewel Jos Kamp drie jaar geleden nog geen plannen had op korte termijn uit zijn familiebedrijf Jos Kamp Assurantiën te stappen, maakte hij toch de stap om het proces van bedrijfsoverdracht in gang te zetten.

Jos: “Mijn ziel en zaligheid zit in de zaak. Het is natuurlijk fantastisch dat twee van je vier zoons het bedrijf willen overnemen. Op die manier blijf je als overdrager langer betrokken bij het bedrijf. Als je het aan een externe partij verkoopt, is het onvermijdelijk dat je het contact met je klanten en je medewerkers kwijt raakt. Ik zal mijn ‘lopie’ naar de zaak blijven houden en dat vind ik een prettige gedachte.”

Jos is met zijn 59 jaar nog relatief jong, maar hij zegt: “Je moet bijtijds beginnen met overdragen. Uit onderzoek blijkt dat het proces van bedrijfsoverdracht minimaal vijf jaar in beslag neemt. We zijn nu drie jaar bezig.” Jos vervolgt: “Ik heb zo vaak bij klanten van mijn assurantiebedrijf en bij collega-ondernemers meegemaakt dat ze te lang doorgingen en dat het spaak liep. Er wordt geprobeerd om het onderling, zonder externe partij, te regelen. En als het dan fout gaat, is dat bijna niet meer te herstellen. Ik heb altijd gedacht: dat gaat mij niet overkomen.”

Wanten

Jos las een artikel over Succesvolle Opvolging. Jos: “Aan het roer van Succesvolle opvolging staan twee vrouwelijke ondernemers die zelf ook uit een familiebedrijf komen. Carola en Liane weten van wanten en ze weten waar ze over praten. Dat is heel belangrijk: de kennis komt niet alleen uit de theorieboeken, maar ook uit eigen ervaring.”

Na een intakegesprek besloot Jos Succesvolle Opvolging in de arm te nemen. Was Marco direct even enthousiast? Marco: “Jazeker, ik heb meteen besloten deel te nemen aan het programma Van opvolger naar leider in jouw familiebedrijf. Door de samenstelling van de groep voelde ik me vrij om mijn verhaal te vertellen. Ik ging er heel open in. Ook was ik heel benieuwd hoe andere ondernemers kwesties aanpakten. Iedereen zit er met dezelfde achtergrond en met hetzelfde doel.”

Jos: “De cursus  neemt tien maanden in beslag. Het leuke is, dat het – zodra we waren begonnen – het al zijn positieve weerslag had op kantoor. Je kijkt toch op een andere manier naar de zaak. Het doel van onze deelname was om handvatten en tools te krijgen om als onderneming verder te groeien. Die hebben we zeker gekregen.”

Halverwege het programma opperde Carola om een persoonlijk profiel van Jos op te stellen. Jos: “Eerlijk gezegd werd ik daar wel door verrast. Het ging om Marco, niet om mij, dacht ik. Wat later viel toch het kwartje. Ik ben heel blij dat ik het gedaan heb. Er wordt je een spiegel voorgehouden: je wordt geconfronteerd met je leuke en ook minder leuke kanten. Ik vond het een eyeopener.”

Volmondig

Op de vraag of Jos en Marco de cursus Succesvol ondernemen aan andere familiebedrijven zouden aanraden, antwoordt Jos volmondig: “Jazeker, dat heb ik zelfs al gedaan! Onze ervaringen waren zo positief. Ik denk niet dat er in Nederland veel bureaus zijn die op deze manier werken.

Ze hebben een persoonlijke benadering en professioneel. Mijn advies: je moet het niet zelf willen doen, want er zit vaak teveel emotie in de familie. Haal er een extern bureau bij. Dat versnelt en versoepelt het proces van de overname door de nieuwe generatie. Met uiteindelijk een beter resultaat!”

Marco Kamp (29) is samen met broer Edwin (25) de vierde generatie die werkzaam is bij het familiebedrijf Jos Kamp Assurantiën. Samen met zijn vader Jos Kamp (59) is Marco directeur-eigenaar van het assurantiekantoor in Heerhugowaard.

  • Directeuren Jos Kamp Assurantiën
  • Klantverhalen
Test je leiderschap!